Att relatera till musik.





Alla människor är olika när det kommer till att relatera till musik. Antagligen är man en person som tar åt sig av musik, kan bli rörd av texter trots att man inte har skrivit den själv. Även fast det är en kärlekslåt som handlar om att bli lämnar gråtandes i hallgolvet, så kan man relatera och känna rysningar när man hör texten, trots att man inte själv har vart med om det. Jag är en sån. När jag lyssnar på en ny låt lyssnar jag nästan aldrig på melodin. Eller visst, det är självklart att en melodi stärker låten men texten betyder mest för min del. Därför heter jag ofta utdrag ut texter på msn eller som rubrik på bloggen. Jag älskar låten, jag älskar texten och jag tycker att låtskrivaren har fått in ett bra budskap i hela låten.
Som Kent, anledningen till att jag tycker Jocke Berg är ett jävla geni rent ut sagt är för texterna. Mycket ac melodierna är självklart bra men just när det gäller Kent kan jag verkligen känna att vissa texter träffar rakt i i mitt hjärta.
Det behöver inte bara vara band eller artister som räknas som "coola" som skriver bra musik. Alla som har hörr Celine dion "the power of love" vet att den texten är väldigt vacker. Sen att det inte är min kopp av the när det gäller musik är en annan sak. Texten är jävligt fin.

Det finns dom som tycker det är skit töntigt, att man lever i en fantasivärld av kärlek om man tycker att musik stämmer in på en själv. Men det finns inte bara musik som rör kärlek, även vänskap, svek, tårar, lämnad, sorg allt..

Jag fick allting det härpå huvudet när jag lyssnade på Lifehouse - everything, som är en underbar låt.

Några av mina favorit "lines" från låtar:

Lifehouse - everything:
"You are the strength
That keeps me walking
You are the hope
That keeps me trusting
You are the life
To my soul
You are my purpose
You're everything "

Kent - Mannen i den vita hatten:

"& när man hatar den man blivit
& man föraktar den man var"

Jimmy eat world - 23:

"I'm still driving away and I'm sorry every day
I won't always love these selfish things
I won't always live not stopping"

Bella and Sebastian - sleep the clock around:

"There's a lot to be done while your head is still young"


Kommentarer
Postat av: Janna

Mannen i den vita hatten och 23 är underbara.

Postat av: sanna

du lyssnar både på lifehouse och jimmy eat world, äntligen någon som lyssnar på bra och samma musik som jag ;D

2008-04-08 @ 20:59:33
URL: http://littlemorepersonal.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback