det här med rökare





När jag och Emma satt på strömsholmen igår började vi diskutera det här med rökare. Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra : Varför röker du? När ska du sluta röka? Tycker du ens det är gott?
Jag röker för jag vill röka jag röker för jag är sugen och ja, jag tycker det är gott. Men den goda smaken kan man ALDRIG förklara för en icke-rökare. Det är ingen "god smak" som man kan få av godis eller god mat, utan det är en sorts tillfredsställerse. För en rökare finns det ingenting bättre än att ta en cigg efter maten, precis som vissa får ett sug efter choklad efter maten.
i lördags när vi satt på corner började Simon läsa på mitt cigratett paket där det stod: Rökning dödar.
S: Åh, shit! Tror dom att en rökare som ser texter helt plötsligt tänker: Nej, kan man dö av den här skiten? Äe då slutar jag

Det är så rätt på nått vis. Alla säger typ: Åh vad gott med en cancer-pinne. Ja, jag vet att man kan få cancer av rökning, men jag vet också annat man kan få cancer av.
Alla har sina laster, vissa köper godis. Om vi ska ha en myskväll och jag har 50 kr på fickan, då köper jag hellre cigg än godis. FÖr det är mitt val Och det är samma pengar.
Ciggaretter är någonting socialt för mig-

Jag vet inte varför jag skrev det här inlägget men jag börjar bli så trött på att höra att jag ska sluta röka, att det är äcklig mm.
Det är  min kropp, mina lungor, min hud och mitt val. Jag kommer sluta röka när jag får barn, tills dess tänker jag unna mig det. Och just nu är det inet så att jag röker 1 paket om dagen, långt därifrån. Jag kan tex. vara utan cigg i 2 dagar. Visst, jag är sugen men jag klarar mig. Så jag har det under kontroll.

Men ni som äter mycket godis det är också ett sorts beroeende. Bara att det inte står en varningstext på godispåsarna.

Kommentarer
Postat av: natalie

fast tänk lite på att det inte bara är ni rökare som "lider" utav att ni röker. vi som väljer att inte röka får i oss röken i alla fall. och på kläder och i håret och i lungorna ;)

Postat av: josefine

Det är bara att flytta på sig? Ni väljer att sitta kvar ;)

2008-06-18 @ 13:47:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback