summering av 49 dagar i thailand




Nu när jag har tiden att skriva här tar jag chansen att skriva en summering om resan.

Platserna vi var på, i ordning:
Hua Hin: MEr av en stad om man jämför med de andra ställerna vi har varit på i thailand. Det vi gjorde där var mest att sola, bada i poolen på vårat hotell (våran nya sysselsättning blev volleyboll i poolen), gå på nattmarknader, som bestod av långa gator med stånd där man kunde hitta allt. Och till sist att festa lite.
En ganska lugn vecka, med 2-3 festkvällar.

Koh tao: Som ÄR paradiset. En Hel ö med bara cykelvägar, stränder, barer och resturannger. Stämnigen där är verkligen underbar, på stranden på kvällen finns det kuddar där man sitter vid småbord och dricker. Det var på koh tao som vi upptäckte buckets, som blev våra nya favorit objekt.
På koh tao bodde vi på 3 olika hotell, vi hade ingenting bokat så när vi kom fram tog vi första bästa hotell vi kunde hitta. Vi bodde där 2 nätter sen stod vi inte ut längre, det stank mögel och bo 5 personer i ett litet rum var inte en höjdare. Så vi tog in på ett jättefint hotell, som låg 10 min bilväg från den "populär stranden". Där delade vi upp oss i 2 bungalows, med världens finaste utsikt.
TYvärr fanns det alldeles för mycket djur, det började med geccos som tillslut var en padda. Vi checkade ut och bytte till Ban's resort, som var det bästa hotellet på hela resan.
Två stora rum med tv, dvd, fint badrum. Allt.

Sista veckan på koh tao blev fest, fest, fest.

Koh phangan: Och där var det fest hela veckan. Varje kväll. Hela galet, har aldrig upplevt festerna som är där. Vi hade dåligt väder hela veckan, vilket inte gjorde så mycket eftersom vi låg och sov nästan hela dagarna och var tokbakis.  

Koh samui: Det behövdes efter våran vecka med fest, vila upp oss och solade mest. Testade festlivet någongång men vi tog det mest lugnt.

Krabi: Eftersom våran vecka på koh phangan spräckte våran budget fick vi leva snålt här. Vi försökte leva på 500 bath per dag (ca 125kr) och vi klarade det ganska bra. Dom dagarna gjorde så vi kom ifatt med ekonomin.

Phi Phi: Ännu ett riktigt paradis, alla älskar phi phi. Vita stränder, klarblåttvatten, ingen trafik, sköna människor och ett ritkigt bra festställe. Man kan säga att det är ett kombinerat koh tao och koh phanang.

Bangkok: När jag tänker på bangkok tänker jag direkt på deras trafik, som är galen. Inne i stan är det 5 filigt, och dras filer är nästan som våra motorvägar. Där shopade vi mest och vilka fynd man kunde göra. Shopping och solning sammanfattar bangkok bra.

Samtidigt som det är svårt att tro att resan är slut så tänker jag tillbaka på allting vi har upplevt. Det är galet när man tänker på att Hua hin var 2 månader sen, det känns som ett halv år sen. De första veckorna gick ganska sakta men efter nyår vet jag inte vad det var som hände. Helt plötsligt var det bangkok och att vi skulle åka hem.


Trots att jag är ledsen över att vara hemma och jag vill ingenting hellre än att åka tillbaka, så vet jag att vi komme hitta på nått nytt snart.
Men att få komma hem och träffa alla vänner och familjen övervägar det mesta. Som vi skrev i resdagboken, det här blir inte våran sista resa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback